piątek, 2 maja 2014

Chleb gryczany z ziarnami- idealny:)

Przepisu na idealny chleb gryczany poszukiwałam od dawna.
I znalazłam!
Oczywiście w blogosferze:)
Puszysty, miękki, pyszny, zdrowy i prosty - to 5 słów, które najlepiej opisują ten chleb...
Zresztą, sami popatrzcie:)

























Cała filozofia pieczenia chleba bezglutenowego polega na dodaniu odpowiedniej ilości ... wody.
Dzięki temu chleb w konsystencji nie przypomina kamienia, którym można okna wybijać.
Chleb jest puszysty, ładnie wyrasta i z powodzeniem konkuruje z chlebem pszennym:)
A konkurencja ta pod względem zdrowotnym staje się nierówna, gdyż chleb gryczany to jeden 
z najzdrowszych chlebów, jakie można sobie wyobrazić.



Chleb gryczany piekę bardzo często.
To chyba najlepszy chleb bezglutenowy, jaki udało mi się przygotować.
Co prawda jaglany jest chyba jeszcze zdrowszy, ale mam z nim kłopot...
Nie do końca odpowiada mi konsystencja i gorzkawy jego posmak.
Gryczany natomiast to dla mnie strzał w dziesiątkę:)


Myślę, że ten przepis na chleb gryczany już na stałe zagości w mojej kuchni.
Dla mnie - to chleb gryczany idealny.
Polecam bardzo!
Pozdrawiam,
Asia


Składniki (u mnie 2 bochenki):

500 g mąki gryczanej 
1 szklanka mąki z amarantusa
7 g suchych drożdży
2 łyżeczki cukru
1 łyżeczka soli
garść nasion słonecznika
garść pestek dyni
garść siemienia lnianego lub nasion babki płesznik
750 ml lekko ciepłej wody
3 łyżki oleju roślinnego lub oliwy

Przygotowanie:

Wszystkie składniki dokładnie zmiksować.
Ciasto przełożyć do foremki natłuszczonej i oprószonej mąką lub bułką tartą.
Ciasto powinno sięgać ok. 1/2 - 2/3 foremki, ponieważ urośnie.
Ciasto przykryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia.
Wyrośnięte ciasto wstawić do zimnego piekarnika.
Piekarnik nastawić na 180 stopni (z termoobiegiem).
Chleb piec przez 1 godzinę.

Smacznego!

18 komentarzy:

  1. Jaki rozmiar foremki Pani uzyla?;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z podanych składników wyszły mi 2 bochenki: pierwszy w foremce 30cm/12cm, a drugi trochę mniejszy 20cm/10cm.

      Usuń
  2. Jeszcze nigdy nie korzystałam z mąki z amarantusa. Gryczany chlebek już jadłam - pycha.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pysznie się przedstawia, do tego łosoś, chrzan i koperek i niebo gwarantowane!

    OdpowiedzUsuń
  4. Smakuje fantastycznie ale mocno opada w czasie pieczenia. Może mój termoobieg za bardzo dmucha?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, to może być wina termoobiegu… może następnym razem bez?

      Usuń
  5. Czym można zastąpić mąkę z amarantusa? Mam żytnią, kukurydzianą, kokosową...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Ja najczęściej mąkę z amarantusa zastępuję ryżową, kukurydzianą, bądź jaglaną. Chleb zawsze wychodzi jak powinien, choć z jaglaną jest bardziej kruchy… Mąkę ryżową polecam z pełną odpowiedzialnością:) Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Czy może mi Pani napisać, jaką konsystencję ma Pani ciasto na chleb? Kiedy po wyrośnieciu w misce przerzucam ciasto do foremki to jest puszyste jak chmurka, ma aż pęcherzyki powietrza. Czy tak powinno być?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto na ten chleb ma dość rzadką konsystencję - gęstej śmietany. Polecam sposób, który napisałam w przepisie - aby ciasto rosło już we właściwych foremkach (przede wszystkim ze względu na konsystencję).

      Usuń
  7. Nie wierzę! Chlebek faktycznie wyszedł wspaniały. Zrobiłam zgodnie z Pani przepisem, mimo iż wątpiłam w takie metody. Po upieczeniu załapałam się za głowę - chlebek idealny! Przepis zapisuję w zeszycie i będę do niego często wracać. Dziękuję :-*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam jeszcze pytanie odnośnie dodawania soli - podobno hamuje to fermentację drożdży? Kiedy najlepiej dodać sól żeby chlebek ładnie wyrósł i był smaczny?

      Usuń
  8. Ile (mniej więcej) powinno wyrastać ciasto?

    OdpowiedzUsuń
  9. witam, czy można dać zwykłe drożdze piekarskie a nie suche? nie widzialam nigdzie suchych:-)
    Czy do takiego chleba mozna dac np oliwki suszone pomidory? nie wyjdzie zakalec?
    myślę zebyłby ciekawy smaczek też z prazoną cebulka :-) czy makę z amarantusa można zastapic ziemniaczaną?

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Suche drożdże to mało precyzyjne określenie. Miałam na myśli drożdże instant. W przypadku drożdży suszonych należy wcześniej zrobić zaczyn, w przypadku drożdży instant nie trzeba. Oczywiście można zastąpić drożdże instant tymi zwykłymi piekarskimi zwanymi świeżymi: 7g drożdży instant to 25 g drożdży świeżych. Co do dodatków do chleba, to można spróbować dodać prażoną cebulkę. Oliwek i suszonych pomidorów nie dodawałam nigdy. Chleb może nie wyrosnąć jak należy…

      Usuń
    2. Mąkę z amarantusa można zastąpić ziemniaczaną, mąką z cieciorki, ryżową.

      Usuń
  10. Upiekłam :) jest jeszcze goracy ale wyglada i pachne oblednie :) uzylam maki ziemniaczanej bo przyznam szczerze ze wyrzuciłam ostatnio make z amarantusa, mi ona po prostu śmierdzi :( nie wiem o co chodzi ale np. poping kupowany też mi nie odpowiada dlatego sama go prażę :) Już się nie mogę doczekać pierwszej kromeczki. ps "cudowny chleb" właśnie siedzi w piecu po 3 godzinnym odpoczynku :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz:)
Zapraszam do kontaktu również drogą mailową: ciastco@gmail.com.
Pozdrawiam!
Asia