środa, 12 marca 2014

☀ Sałatka z komosą ryżową, selerem, żurawiną i oscypkiem ☀

Niedawno, u koleżanki, po raz pierwszy spróbowałam sałatki z tajemniczą komosą ryżową...
No może nie taką znowu tajemniczą, gdyż kiedyś próbowałam ją przyrządzić, ale mi nie wyszło...
Dzisiaj postawnowiłam wymyślić jakiś fajny sposób na quinoa (inna nazwa komosy) i połączyłam ją z suszoną żurawiną, selerem naciowym i zrumienionym na patelni serkiem górskim. 
Wyszła pyszna:)


Komosę ryżową gotuje się podobie jak ryż, ale trzeba pilnować, aby się nie rozgotowała. 
Ja gotowałam ją do momentu, aż mi po prostu smakowała:)

Co to jest komosa ryżowa? 
I czy jest zdrowa?

"Skład komosy ryżowej sprawia, że roślina ta może z powodzeniem zastąpić mięso. 
Poleca się ją szczególnie wegetarianom i weganom. 
W komosie ryżowej znajdziemy wiele cennych witamin i pierwiastków – C, E, D, z grupy B, żelazo (quinoa zawiera go dwukrotnie więcej od innych zbóż), miedź, wapń, potas, magnez, cynk, mangan, fosfor, a także regulujący pracę przewodu pokarmowego błonnik. W komosie ryżowej obecne są silne przeciwutleniacze, które chronią przed rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów, a także niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Quinoa nie zawiera glutenu, mogą ją zatem spożywać osoby cierpiące na celiakię. Ma niski indeks glikemiczny.

Wysokie walory odżywcze komosy ryżowej sprawiły, że znalazła ona zastosowanie w programach kosmicznych NASA. Badania potwierdziły, że regularne spożywanie komosy ryżowej chroni przed cukrzycą i redukuje ryzyko zachorowania na schorzenia układu wieńcowego. Komosa ryżowa wzmacnia cały organizm (szczególnie nerki) i świetnie radzi sobie z bólami migrenowymi. Ponieważ quinoa wspomaga wytwarzanie pokarmu, poleca się ją zwłaszcza karmiącym matkom. Ten lekkostrawny pokarm można podawać też niemowlętom".

[źródło: fitness.wp.pl]


Prawidłowo ugotowana quinoa ma bardzo przyjemną konsystencję i smak.
Jednak sekretem sałatki z jej dodatkiem jest dressing przygotowany na bazie niskosłodzonej konfitury z żurawiny, soku z cytryny i oliwy z oliwek.

Polecam - pycha!
Pozdrawiam,
Asia

Składniki (2 porcje):

1 szklanka surowej komosy ryżowej
3 łodygi selera naciowego
garść suszonej żurawiny
3 mini serki górskie
natka pietruszki

Na dressing:

3 łyżeczki niskosłodzonej konfitury żurawinowej
sok wyciśnięty z połowy cytryny
kilka łyżek oliwy z oliwek
sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

Komosę ryżową ugotować zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
Przygotować dressing: 
w miseczce wymieszać razem: konfiturę, sok z cytryny, oliwę z oliwek oraz sól i pieprz. 
Wciąż ciepłą, ugotowaną komosę połączyć z dressingiem.
Na suchej patelni zrumienić pokrojony w sporą kostkę serek górski.
Do komosy dodać pokrojony na małe kawałeczki seler, suszoną żurawinę oraz serek górski 
i posiekaną natkę pietruszki.

Smacznego!

5 komentarzy:

  1. ta sałatka wygląda mega mega apetycznie!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. O mniam - sałatka wygląda niesamowicie - aż zgłodniałam. :) Nie spotkałam się jeszcze z komosą, może czas to nadrobić. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz:)
Zapraszam do kontaktu również drogą mailową: ciastco@gmail.com.
Pozdrawiam!
Asia