poniedziałek, 10 marca 2014

Chleb gryczany raz jeszcze - dwie wersje

Niedawno na blogu umieściłam przepis na chleb gryczany - bezglutenowy. 
Pierwszy bochenek wyszedł mi znakomity (co zresztą widać było na zdjęciach), 
drugi natomiast, który zrobiłam kilka dni później, to była porażka... 
Postanowiłam nie dać za wygraną i dopracować przepis. 
U mnie często tak bywa - potrawy, czy wypieki, które przygotowuję po raz pierwszy udają się rewelacyjnie. Drugie podejście bywa mniej udane...
Trzecie jednak to już zupełnie inna historia. 
Udana...
Dlatego dzisiaj dwie wersje tego pysznego chleba - z kaszą gryczaną i z ziarnami.



Przygotowując oba bochenki chleba ponownie zorientowałam się szybko, 
gdzie popełniłam błąd poprzednio. A nawet nie jeden.
Po pierwsze źle ustawiałam wagę (każdy, kto piecze wie, że precyzja to podstawa...).
Wody dodałam za dużo...
Po drugie użyłam zbyt małej foremki...

Jak to wyglądało w praktyce? 
Ciasto na chleb było zbyt wodniste i po spędzeniu kilku chwil w piekarniku wyglądało jak lawa wylewająca się z czynnego wulkanu... Część tej lawy skamieniała na blasze do pieczenia, część zaś zamieniła się w bezkształtny i trudny do wyjęcia z formy kulinarny twór...
Po zaciętej walce na noże foremka musiała powędrować do śmieci, a chleb... Szkoda pisać.
Ale kto nie popełnia błędów...
Dzisiejszy wypiek, po dopracowaniu przepisu, z dumą mogę jednak zaprezentować na blogu:)


























Chleb gryczany jest bardzo dobry w smaku i lekko wilgotny w konsystencji. 
Posmakuje nie tylko osobom na diecie bezglutenowej, ale wszystkim tym, którzy uwielbiają kaszę gryczaną. Chociaż nie należy się spodziewać bardzo wyraźnego posmaku kaszy w tym pieczywie. 

Przepis dopracowany umieszczam poniżej. Poprzedni wpis również poprawiłam:)
Pozdrawiam,
Asia

Składniki (1 duży bochenek - forma 26 na 10 cm):

500 g mąki gryczanej
1 opakowanie suchych drożdzy (7g)
4 łyżeczki cukru
1 łyżeczka soli
2 łyżki oleju roślinnego
425 ml lekko ciepłej wody (ok. 26 stopni)
1 torebka ugotowanej kaszy gryczanej lub garść (dwie) nasion słonecznika

Przygotowanie:

Wszystkie składniki (oprócz kaszy i nasion) miksować przez kilka minut 
do uzyskania jednolitej konsystencji. Ciasto powinno przypominać gęstą śmietanę.
Dodać kaszę i nasiona - wymieszać dokładnie.
Ciasto przełożyć do formy natłuszczonej olejem roślinnym 
i odłożyć w ciepłe miejsce (na ok. 45-60 minut) do wyrośnięcia.
Przed pieczeniem chleb posmarować odrobiną oleju.
Piec w piekarniku rozgrzanym do 210 stopni przez 40 minut.

Smacznego!

16 komentarzy:

  1. wygląda smacznie, chętnie bym zjadła kanapkę z masełkiem:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wybieram wersję z kaszą bo ją uwielbiam , a chlebek gryczany wyszedł tobie obłędny. Piękny, wyrośnięty :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. właśnie się zabieram za pieczenie. Wybieram wersję ze słonecznikiem na pierwszy rzut, zobaczymy co to wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. chlebek wyszedł idealny (musiałam tylko dać troszkę więcej wody), gratuluję przepisu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę:) i bardzo dziękuję:)

      Usuń
    2. Już poprawiłam:) W przepisie.

      Usuń
  5. Czy z tego ciasta wyjdą bułki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, ale z chęcią spróbuję zrobić bułki. O rezultacie dam znać:)

      Usuń
  6. A jak nie dodam ugotowanej kaszy czy bedzie gorsze w smaku lub moze nie wyjsc? Probowalas kiedys?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak próbowałam. Chleb wyszedł równie dobrze. Najlepszy gryczany z tego przepisu:
      http://ciastco.blogspot.com/2014/05/chleb-gryczany-z-ziarnami-idealny.html

      Usuń
  7. hej :-) czy mogę użyć zwykłych drożdży? w jakich ilościach i w jaki sposób? pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście można użyć świeżych drożdży. 7g drożdży instant to ok 25 g świeżych drożdży.

      Usuń
  8. A jak to wygląda z inną foremką :( mam foremki 39cm na 8cm... mam chęć zrobić chlebek ale boję się że nie dam rady :(

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz:)
Zapraszam do kontaktu również drogą mailową: ciastco@gmail.com.
Pozdrawiam!
Asia