wtorek, 4 marca 2014

Chleb gryczany (bezglutenowy)

Ostatnio coraz częściej sięgam po pieczywo bezglutenowe. Z wielu powodów. 
Najpierw chciałam po prostu sprawdzić, czy chleb bezglutenowy może być smaczny 
i czy łatwo go przygotować...
Później jednak dowiedziałam się o tym, że jedynie takie pieczywo 
może znaleźć się w mojej codziennej diecie.
Dlatego dzisiaj chciałabym podzielić się z Wami przepisem 
na bardzo prosty i jednocześnie pyszny chleb gryczany. 



Chleb gryczany ma specyficzny smak, dlatego polubią go Ci, którzy lubią też kaszę gryczaną. 
Ma ładny kolor i jest lekko wilgotny w środku.
No i przede wszystkim - taki chleb to samo zdrowie!
Aby go przygotować nie potrzeba żadnych specjalnych urządzeń. 
Wystarczy kilka składników i odpowiednia foremka. 
Plus troszkę cierpliwości i chleb gotowy:)

Pozdrawiam,
Asia


Składniki (1 duży bochenek chleba):

500 g mąki gryczanej
1 opakowanie (7 g) suchych drożdży
1 łyżeczka soli
4 płaskie łyżeczki cukru
2 łyżki oleju roślinnego
400 g (ok. 425 ml) lekko ciepłej wody (26 stopni)
1 torebka ugotowanej kaszy gryczanej

Przygotowanie:

Do dużego naczynia wsypać mąkę, dodać drożdże, cukier, sól, olej roślinny i wodę. 
Z pomocą robota kuchennego lub miksera miksować składniki przez ok. 5 minut do uzyskania jednolitej konsystencji. 
Dodać ugotowaną kaszę gryczaną i ponownie wymieszać.
Ciasto przełożyć do natłuszczonej foremki do chleba i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia 
(ok. 45-60 mniut, ciasto powinno podwoić objętość w tym czasie).
Piec w piekarniku rozgrzanym do 210 stopni (bez termoobiegu) przez 40 minut.

Smacznego!

51 komentarzy:

  1. Jakie powinny być wymiary foremki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piekłam chleb w foremce 26cm na 10cm. Właśnie przygotowuję kolejny:)

      Usuń
  2. Witam:) czy użycie kaszy gryczanej jest konieczne? nie mozna jej czymś inny zastąpic jakimiś ziarenami? i jaka będzie proporcja świeżych drożdzy? :) Dziękuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam:) szczerze przyznam, że z ziarnami nie próbowałam, ale myślę, że to dobry pomysł. Na pewno spróbuję i dam znać jak wyszło:) jeśli chodzi o drożdże, to 7 g suchych odpowiada 25 g świeżych drożdży. Będę wdzięczna za podzielenie się opinią i może nawet zdjęciem wypieku:) Ten chleb jest moim kulinarnym eksperymentem... Pierwszy (ten ze zdjęcia) wyszedł znakomity i zajadała się nim cała moja rodzina. Drugi mi nie wyszedł... Po pierwsze dodałam za dużo wody (jak wiadomo w pieczeniu precyzja jest obowiązkowa) i nie za dobrze odcedziłam kaszę gryczaną. Chleb przywarł do formy i nie mogłam go wyciągnąć. Ale środek był pyszny:) Dlatego polecam zwrócić uwagę na błędy, które ja popełniłam:)) Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dzisiaj zabieram się za kolejny bochenek. Wypróbuję pomysł z ziarnami i wrzucę zdjęcia:)

      Usuń
    3. O to czekam na wieści myślałam , że zdążę upiec przed Panią:) ale jutro upiekę swój i dam znać co wyszło:) Pozdrawiam z pochmurnej Łodzi Kasia:)

      Usuń
  3. Pyszny ten chleb i zdrowy, bez tych różnych wstrętnych dodatków, co w kupnych. Właśnie biorę się za pieczenie drugiego bochenka. To pierwszy bezglutenowy chleb, który mi wyszedł. A jakby tak upiec na tej samej zasadzie z mąki jaglanej i ugotowaną kaszą jaglaną? Dziękuję z przepis. MamaAga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie taki sam pomysł chodzi mi po głowie:)) na pewno spróbuję i jesli wyjdzie to postaram się podzielić:)) pozdrawiam!

      Usuń
  4. Czy można zrobic z tego ciasta bułki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, czy wyjdą z tego przepisu bułki, ponieważ ciasto przed upieczeniem jest dość rzadkie...

      Usuń
  5. Czy mozna upiec taki chleb w maszynie do chleba? Prosze o odpowiedz. Dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, ponieważ nie posiadam i nigdy nie korzystałam z maszyny do chleba...

      Usuń
    2. Szkoda, aktualnie nie mam dostepu do piekarnika, moze ktos probowal albo zna taki przepis na chleb bezglutenowy z automatu? Dziekuje za odpowiedz :)

      Usuń
  6. W Twoim przepisie piszesz o "1 torebka ugotowanej kaszy gryczanej", czyli na sucho ilejej jest w tej torebce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Na sucho" taka torebka waży ok. 80 g.

      Usuń
  7. Chlebek wyszedł pyszny! Jutro chcę zrobić drugi. Czy któraś z Was robiła go już z ziarnami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam z ziarnami i jest jeszcze lepszy:)

      Usuń
  8. Zbieram się juz od dłuższego czasu do upieczenia tego chlebka ale tak sie zastanawiam jeśli dysponuje piekarnikiem gazowym bez możliwości pieczenia także z góry to jakim sposobem zrobi się skórka na wierzchu? Moze jest jakiś patent?
    Patrycja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm... ciężko mi doradzić jakiś patent… ale warto spróbować - może wyjdzie:)

      Usuń
    2. Trochę miodu nada kolor:-D

      Usuń
  9. Wczoraj piekłam wyszło super :) zamiast kaszy dodałam pestki słonecznika :) w końcu coś łatwego szybkiego smacznego i oczywiście bezglutenowego :) Dzięki za przepis

    OdpowiedzUsuń
  10. Potrzebuję alternatywy dla drożdży, co Pani poleca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie mam pojęcia czym można zastąpić drożdże… Także szukam pomysłu…

      Usuń
    2. Zakwasem:-) też z takim chlebkiem eksperymentuje:-D tylko mi pierwszy wszedł taki że można było nim gwoździe wbiać.

      Usuń
    3. alternatywą również może być... kwaśny węglan sodu :-) czyli popularna "soda oczyszczona" !!

      Usuń
  11. Dzisiaj upiekłam pierwszy raz ten chlebek.Rewelacja! Od dzisiaj zagości u nas na stałe.Dziękuję za przepis i zachętę.

    OdpowiedzUsuń
  12. A mi nie wyszedl chleb bezglutenowy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam spróbować ten: http://ciastco.blogspot.com/2015/06/chleb-bezglutenowy-mieszany.html

      To najlepszy jak dotąd chleb bezglutenowy, jaki udało mi się upiec. Można kombinować z różnymi mąkami, z różnymi proporcjami mąk - u mnie zawsze wychodzi rewelacyjny i nawet dzieci z przyjemnością zajadają:)

      Usuń
  13. Pierwszy raz robiłam w automacie. Niewymieszany dobrze popekamy i wogole moze

    OdpowiedzUsuń
  14. Skladniki niew tej kolejności dałam czy jak?

    OdpowiedzUsuń
  15. Odpowiedzi
    1. Nigdy nie piekłam chleba w automacie, więc nie potrafię ocenić, co mogło pójść nie tak… Ja zawsze piekę w piekarniku. Kolejność składników nie ma tutaj za bardzo znaczenia.

      Usuń
  16. a ile g drożdży świeżych zamiast 1 torebki drożdży w proszku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 7 g drożdży instant (1 torebka) to ok 25 g świeżych drożdży.

      Usuń
    2. probowałam kilka razy robic grycznay z drozdzami, i za kazdym razem nie wyrasta, nic ani, stoi jak zakała w miejscu. juz nawet do ciepławego piekarnika wlozyłam zeby bylo cieplej i nic! nie rozumiem tego dlaczego ????

      Usuń
    3. Czasami to kwestia mąki… Ja najczęściej wybieram gryczaną białą. Mam wrażenie, że jest troszkę lżejsza. Moje chleby gryczane także czasami nie wyrastają. Może temperatura w pomieszczeniu zbyt niska? Polecam wypróbować gryczany mieszany. Wychodzi zawsze. Powodzenia!

      Usuń
    4. http://ciastco.blogspot.com/2015/06/chleb-bezglutenowy-mieszany.html

      Usuń
  17. Wzielam sie za ten chleb. Wlasnie rośnie. W wersji z siemieniem lnianym

    OdpowiedzUsuń
  18. Odpowiedzi
    1. Cukier pomaga drożdżom działać:) i chleb pięknie wyrasta…

      Usuń
  19. Wygląda bosko, takiego przepisu szukałam. Wprawdzie nie mogę powiedzieć, że szczególnie lubię grykę, ale jeść coś trzeba, szczególnie, że pszenica znalazła się na mojej czarnej liście, a ten chlebek zapowiada się smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Podziwiam Pani cierpliwość w udzielaniu odpowiedzi na niektóre zapytania i wyjaśnianiu " skomplikowanych" problemów . Mój pierwszy w życiu chleb , robiony wg Pani wyszedł bardzo fajnie. Zamiast cukru dałem 5 łyżeczek ksylitolu i też drożdżom smakował. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  21. Zapomniałem ,więc uzupełniam - dodałem też do wyrabianego ciasta pół łyżeczki INULINY. https://www.sante.pl/wiadomosci/pokaz/inulina

    OdpowiedzUsuń
  22. Jaką konsystencję powinna mieć końcowa masa?

    OdpowiedzUsuń
  23. No wszystko ok ale drożdże? Toż to powód przerostu candidy i innych problemów. Czy można taki zrobić na zakwasie naturalnym?

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tobie już chyba ta candida zaatakowała mózg...

      Usuń
  24. Witam mam pytanie, czy mogę upiec chlebek w termoobiegu bo nie mam funkcji góra dół :( Boję się że będzie za twardy :( bardzo mi zależy żeby wyszedł bo już 3 moje próby z innych przepisów wyszły średnio, robiłam na mieszance mąk. Wczoraj kupiłam gryczaną i nie chciała bym jej zmarnować. Proszę o radę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dzień dobry, czy mogłaby Pani zdradzić jakiej firmy mąki Pani używa?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz:)
Zapraszam do kontaktu również drogą mailową: ciastco@gmail.com.
Pozdrawiam!
Asia