poniedziałek, 10 lutego 2014

Zdrowe ciasto z kaszy jaglanej i jabłek

Słodkości przygotowuję niezbyt często. 
Raczej w związku z jakąś okazją, rzadziej na co dzień. 
Dzisiaj jednak chciałabym podzielić się z Wami przepisem na ciasto, które dosłownie można, a nawet wskazane byłoby piec codziennie. 
Dlaczego? 
Ponieważ jest bardzo zdrowe, śmiesznie proste w przygotowaniu, a liczba składników to zaledwie dwa... plus ewentualnie przyprawy... Brzmi niewiarygodnie, a jednak...:)


Na przepis na to ciasto trafiłam w internecie w "Trochę innej cukierni". 
Od razu spodobała mi się ograniczona liczba składników i bardzo niewymagający sposób przygotowania. To ciasto bez jajek, mąki, drożdży...
Składa się z jabłek i kaszy jaglanej. Dla dodatkowego smaku i zapachu dodałam jeszcze esencję waniliową. Jeśli jabłka są słodkie - nie ma potrzeby dodawania cukru. Jeśli jednak słodkie nie są - warto dorzucić parę łyżek syropu z agawy lub innych słodzących substancji.

Ciasto z kaszy jaglanej i jabłek zasmakuje wszystkim wielbicielom kaszy, osobom na wymagającej diecie lub (tak jak ja) zmagającym się z chorobami tarczycy. I nie tylko zapewne...Kasza jaglana ma bowiem zbawienny wpływ na nasz metabolizm i doskonale alkalizuje organizm. Oprócz tego podobno działa jak naturalny antybiotyk pomagając w walce z wirusami.

























Ciasto z kaszy jaglanej można upiec również z dynią lub cukinią, a więc można je przygotować w wersji wytrawnej. Z dodatkiem ziół z powodzeniem może służyć nam jako zdrowa alternatywa chleba. Taką wersję na pewno wypróbuję i postaram się z Wami podzielić wrażeniami:)


























Pozdrawiam,
Asia


Składniki:

1,5 kg jabłek
300 g surowej kaszy jaglanej
opcjonalnie: łyżeczka esencji waniliowej
opcjonalnie: miód/cukier/syrop z agawy - do smaku

Przygotowanie:

Piekarnik rozgrzać do 200 stopni (bez termoobiegu).
Jabłka obrać ze skórki i zetrzeć na tarce lub z pomocą robota kuchennego. 
Połączyć jabłka z surową (nieugotowaną) kaszą jaglaną i przełożyć do foremki typu keksówka.
Jeśli dysponujemy foremką silikonową - nie ma potrzeby natłuszczania jej.
Jeśli posiadamy inną formę należy ją natłuścić masłem i oprószyć bułką tartą.
Ciasto wstawić do rozgrzanego do 200 stopni piekarnika i piec przez 90 min.
Przed podaniem ostudzić.

Smacznego!

31 komentarzy:

  1. Ciekawe ciasto:) Zapisuję do zrobienia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe... ale co z tą kaszą? Przecie ona chyba na poły surowa pozostaje i wcale nie jest zdrowo taką jeść...
    A może soku z jabłek jest na tyle, że kasza spokojnie 'dochodzi' (jakby ją ugotować) i ostatecznie jest odpowiednio miękka?_? *to chyba trza tu bardzo soczystych jabz*
    Jak to jest? :]
    Pozdrawiam!
    N.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. PS tiaa, nadużywam słowa 'jest' (ale tak już właśnie JEST jak rankiem 'na ślepo' jeszcze stukam cosik na klawiaturze xD)

      Usuń
    2. Kasza jaglana po 90 minutach w 200 stopniach jest całkowicie miękka. A to za sprawą dużej ilości soku jabłkowego, temperatury oraz czasu pieczenia. Pozdrawiam!

      Usuń
  3. świetny przepis :)) i taaaki prosty :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ciekawy przepis, ciekawe jak smakuje?
    pozdrawim, El

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo ciekawy przepis i co ważne prosty. chętnie wypróbuję w wolnej chwili, dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cześć:) Super blog i niesamowite przepisy:) Na pewno będę z nich korzystała :)zapraszam do mnie http://agaslodziak.blogspot.com do obserwowania i komentowania :) Pozdrawiam cieplutko :) Aga
    PS obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. . . . (~") . . . Witam. Przepis znalazłam w kwietniowym Poradniku Domowym i dziś zrobiłam. Ciasto jest przepyszne. Moje trochę się rozwala, ale być może to wina jabłek. Zapewne bedę częściej je robić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Badzo się cieszę, że ciasto smakowało! Pozdrawiam!

      Usuń
  8. ciekawi mnie to danie, ale jakoś mnie nie przekonuje do zrobienia, dziwna konsytencja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto konsystencją przypomina jabłkowy chlebek. Polecam spróbować:)

      Usuń
  9. Przed chwilą upieklam to ciasto. Niestety nie jest to dobry przepis, malo plynu wiec kasza twarda, zeby mozna polamac. Wolalabym juz zwykla zapiekanke ale z ugotowanej kaszy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Nie wiem dlaczego tak się stało. Ja to ciasto piekłam 3 razy i zawsze wychodziło zgodnie z przepisem - mięciutkie i pyszne. Zresztą przepis nie jest mój... Może to wina zbyt suchych jabłek? Jabłka w tej chwili nie są zbyt fajne... W każdym razie ten przepis zaliczam do bardziej udanych i sprawdzonych, więc ciężko mi nawet podpowiedzieć, co mogło pojść nie tak...

      Usuń
    2. Upieczone i wyśmienite. Jabłka muszą być soczyste. Dodałam miodu troszkę i suszone śliwki na wigilię :)

      Usuń
  10. Jaki wymiar formy ? czy 90 minut + 200 stopni nie jest za długo ? Przecież chleb piecze się w tej temperaturze około 60 minut !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie za długo:) Przepis wielokrotnie wypróbowany. Autorka przepisu (pinkcake.blox.pl) poleca to ciasto także z dynią i zawsze wychodzi dobre. Moja forma (silikonowa) miała wymiary 21 cm na 12 cm. A ciasto po 90 minutach w 200 stopniach (bez termoobiegu!) wychodzi dokładnie takie jak na zdjęciach powyżej...

      Usuń
  11. Witam ja też trafiłam na ten przepis w kwietniowym Poradniku Domowym i dziś zrobiłam. Ciasto jest przepyszne!!! Prawie całe już zjedzone!!!polecam kupienie soczystych jabłek!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że się udało i smakowało:)

      Usuń
  12. Ciasto wyszło idealnie:D dodałam 3 łyżeczki miodu. Palce lizać! Polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że ciasto wyszło! My też je uwielbiamy:)

      Usuń
    2. ide robic.

      Usuń
  13. zrobiłam to ciasto , dało się zjeść ale więcej nie zrobię , nie w moim guscie

    OdpowiedzUsuń
  14. ale mnie Pani zachęciła-już czuję smak tego cudeńka! Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciasto wyszło, bardzo dobre, dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja robię dokładnie takie samo, jest przepyszne, bardzo polecam! :)

    http://usmiechnatalerzu.blogspot.com/2014/10/ciasto-jaglane-z-jabkami.html

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciasto robilam kilka razy.Bardzo dobre i zdrowe :)

    OdpowiedzUsuń
  18. a jeśli chciałabym je zrobić w foremkach na muffinki to też piec przez 90 min?

    OdpowiedzUsuń
  19. przepis genialny. wyszlo dokladnie jak w opisie i na zdjeciu. urozmaicilam tylko. po nalozeniu polowy ciasta do formy dalam maliny i porzeczki. calkiem duzo. sypnelam ksylitolu (bo porzeczki kwasnawe sa) i nalozylam reszte ciasta. polecam. nuta kwaskowa ze slodkim jablkiem.... pycha.
    aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za inspirację! Dorzucę mrożone maliny :)

      Usuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz:)
Zapraszam do kontaktu również drogą mailową: ciastco@gmail.com.
Pozdrawiam!
Asia