czwartek, 14 listopada 2013

Kruche, cytrynowe ciasteczka z makiem

Patrząc na sklepowe witryny oraz wiele stron w internecie dochodzę do wniosku, że z roku na rok coraz szybciej pojawia się temat zimowych świąt... Może i dobrze, może nie... Nie wiem. 
Dla mnie święta to z jednej strony okazja do kulinarnych szaleństw, a z drugiej - powrotu do klasyki. 
Co roku piekę więc kruche ciasteczka, pierniczki oraz kilka innych "standardów".
Dzisiaj jednak poszukiwałam czegoś nowego i znalazłam przepis na bardzo kruche i aromatyczne ciasteczka z makiem. Bardzo spodobał mi się ich smak, nie mówiąc już o zapachu, jaki roznosił się w całym domu podczas ich pieczenia...:)
























Jak każde kruche ciasteczka, także i te nie wymagają wiele pracy. Wystarczy wszystkie składniki połączyć, dać im odpocząć przez godzinę w lodówce, a następnie uformować z ciasta ulubione kształty i piec kilkanaście minut na złoty kolor.

Takie słodkości to świetny pomysł na prezent z okazji świąt lub jakiegokolwiek innego powodu. 
Na własny użytek można je trzymać w pojemniku, na prezent zaś warto postarać się o coś bardziej ozdobnego. Ja trafiłam w jednym ze sklepów na kartonowe pudełka w kształcie choinki. 
Myślę, że jako świąteczny prezent, wypełnione pachnącymi ciasteczkami będą świetne:)


Przygotowując ciasteczka, które widzicie na zdjęciach skorzystałam z przepisu na stronie czympachnieuzakow.blox.pl, musiałam go jednak nieco zmodyfikować. Wydłużyłam także czas pieczenia, aby uzyskać złoty kolor. 
Pozdrawiam,
Asia


Składniki (na ok. 40-50 ciasteczek):

240 g mąki pszennej
4 łyżki mąki kukurydzianej
200 g schłodzonego masła (niesolonego)
100 g cukru pudru
4 łyżki sypkiego maku
1 łyżka esencji waniliowej
skórka otarta z 1 cytryny
sok wyciśnięty z połowy cytryny *

Przygotowanie:

Wszystkie składniki połączyć z pomocą robota kuchennego lub ręcznie, najpierw siekając składniki nożem, a następnie krótko zagnieść ciasto . Uwaga*: sok z cytryny dodajemy stopniowo, obserwując konsystencję ciasta, które powinno być zwarte, nie rozsypujące się (powinno mieć konsystencję ciastoliny:)). Ciasto odłożyć na 1 godzinę do lodówki. Po tym czasie ciasto rozwałkować i wyciąć ulubione kształty. Ciasteczka ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i piec w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez ok. 10-15 minut. 
Ciastka należy obserwować, powinny być lekko rumiane.


Smacznego!




4 komentarze:

  1. pyszne ciasteczka:) świetnie wyglądają,:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale tak bez jajka i proszku do pieczenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam bez jajka… Proszek do pieczenia można pominąć.

      Usuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz:)
Zapraszam do kontaktu również drogą mailową: ciastco@gmail.com.
Pozdrawiam!
Asia