czwartek, 17 października 2013

Kruche ciasteczka

Kruche ciasteczka to ulubiony, słodki wypiek moich milusińskich:) 
Przepisem na te ciasteczka dzieliłam się już z Wami na blogu ... na samym początku mojej przygody z blogowaniem. 
Dla mnie jest to przepis idealny, a ciasteczka wychodzą pyszne i bardzo kruche.


Dlaczego wracam do tego przepisu? Po pierwsze nie udało mi się poprzednio zrobić ładnych zdjęć, które zachęcałyby do wypróbowania receptury. Po drugie, bardzo lubię je przygotowywać...:)


Przepis, który umieściłam dzisiaj na blogu jest bardzo uniwersalny. Ciasteczka mogą być waniliowe, cytrynowe, pomarańczowe, czy nawet korzenne. Udają się zawsze i z każdym rodzajem przypraw smakują znakomicie. Świetnie nadają się także na prezent...


Polecam bardzo i pozdrawiam!
Asia ♥

Składniki:

450 g mąki pszennej
300 g schłodzonego masła
100 g cukru pudru
2 łyżeczki esencji waniliowej lub opakowanie cukru z prawdziwą wanilią
2 żółtka
1 jajko
opcjonalnie: 1 rozmącone jajko do posmarowania ciasteczek przed wypiekaniem

Przygotowanie:

  1. Mąkę przesiać i dodać pokrojone masło, żółtka, jajko, cukier oraz esencję waniliową.
  2. Składniki posiekać nożem lub użyć odpowiedniej końcówki robota kuchennego. Zagnieść (dość krótko - do połączenia się składników, inaczej ciastka nie będą kruche).
  3. Ciasto zawinąć w folię spożywczą i włożyć do lodówki na 1 godzinę.
  4. Wypoczęte ciasto rozwałkować na ok 1/2 cm i wyciąć ulubione kształty.
  5. Ciasteczka ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Można posmarować je rozmąconym żółtkiem dla połysku. 
  6. Piec 15-20 minut w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni.

Smacznego!


37 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Na prawdę smaczne i na każdą okazję:) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Piękne! Robię z podobnego przepisu, który znalazłam w jakiejś książce i wychodzą rzeczywiście przepyszne! Narobiłaś mi smaku i muszę je zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zachęcam. U mnie najlepiej sprawdzają się takie bez żadnych ozdób. Znikają wtedy dość szybko...:)

      Usuń
  3. Świetne :) A ta puszka prześliczna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, a puszkę znalazłam w jakimś zwykłym wielkim sklepie:)

      Usuń
  4. Urocze :) I bardzo ładne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciasteczka są przepyszne! Właśnie je chrupiemy :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Bardzo się cieszę, że wyszły smaczne:) Ja wczoraj zrobiłam cały stos, a dziś pudełko stoi puste...:) Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Mniam!! Najlepsze pod słońcem :)

    www.domowe-wypieki.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Owszem ciastka super, ale 15-20 min w 200 stopniach?? Po 10 min zaczęły się palić. Pierwsza partia do wyrzucenia :( Następne pyszne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko mi powiedzieć dlaczego po 10 zaczęły się palić. Ja od lat przygotowuję wg przepisu który podałam... Być może wiele zależy od piekarnika, od jego wielkości i innych właściwości... Cieszę się, że mimo wszystko udało się opanować sytuację i ciastka wyszły smaczne;) Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Rewelacyjny przepis, ciastka wyszły świetne! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy 200 stopni z termoobiegiem czy góra dół?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobre pytanie:) Zapomniałam napisać podając przepis - 200 stopni bez termoobiegu...

      Usuń
  10. Najlepsze kruche ciastka jakie przygotowałam do tej pory. Dzięki za przepis!!! Magda:)

    OdpowiedzUsuń
  11. spisalam przepis;;po niedzieli proba;;co roku przed swietami probuje nowe przepisy;;podobno sprawdzone najlepsze ale musimy do przodu;;serdecznie pozdrawiam z Bawari;;opieka nad wrednym dziadkiem!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja pozdrawiam:) A ciastka polecam bardzo:)

      Usuń
  12. Czy mozna zamiast masla dodac olej? Szukam jakiegos awaryjnego przepisu, kiedy lodowka jest prawie pusta:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie próbowałam zrobić tych ciasteczek z olejem. Obawiam się, że mogą mieć zmieniony smak i zapach, nie wiem też czy z olejem będą wystarczająco kruche... Chyba nie ryzykowałabym z dodawaniem oleju. Pozdrawiam!

      Usuń
  13. wyglądają smakowicie. Właśnie zabieramy się do roboty,,, moje chłopaki już nie mogą się doczekać pieczenia. Mam tylko pytanko, jak odmierzacie te 300g, 450g? nie mam wagi ... Beata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Beato! Jeśli chodzi o odmierzanie bez wagi, to polecam skorzystać z przeliczników kulinarnych dostępnych w internecie (np. http://artkulinaria.pl/twoja-kuchnia/kalkulator-kulinarny). Jednak mogę na szybko podpowiedzieć, że:
      300 g masła = 1 i 1/2 kostki masła
      450 g mąki pszennej = 50 łyżek mąki (nieco mniej niż połowa opakowania mąki)
      100 g cukru pudru = 11-12 łyżek cukru pudru
      W przypadku łyżek mówimy nie o płaskiej, nie o kopiastej, a raczej takiej pomiędzy:)
      Mam nadzieję, że te informacje okażą się pomocne:))
      Jeśli o wypieki chodzi niestety mówi się, że odmierzanie powinno być dokładne... Mam jednak nadzieję, że kalkulacje, które podałam sprawdzą się:) I z chęcią zobaczyłabym efekty Twoich wypieków:)) Może mail? Może na facebook'u? Pozdrawiam!

      Usuń
    2. ciasteczka upieczone i zjedzone (prawie). zrobiłam fotosiki, masz na gmail. Będę tu zaglądać. Dziękuje za pyszny przepis. Beata

      Usuń
    3. Aaa! Super, bardzo się cieszę, że ciasteczka wyszły i smakowały:)! A na zdjęciach prezentują się rewelacyjnie:) I jakie ładne ozdoby! A gdzie kupiłaś takie fajne foremki?

      Usuń
    4. stara dobra Ikea ... i od ciastoliny... w tym roku widziałam że mają foremki "trójwymiar", można np wlać czekolade i gdy zastygnie otworzyć forme i jest choinka

      Usuń
  14. a ile wychodzi około tych ciasteczek z tego przepisu ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z przepisu wychodzi ok. 40-45 ciasteczek:) Pozdrawiam!

      Usuń
  15. może mąkę zwykłą zastąpić krupczatką ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, nie próbowałam...:)

      Usuń
  16. Zrobiłam i są pyyyyyychota!!! ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. w składnikach nie ma ani proszku do pieczenia, ani sody - jestem laikiem i może to nie jest mądre pytanie, ale czy nie są one potrzebne? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie są w tym przepisie potrzebne takie dodatki:)

      Usuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz:)
Zapraszam do kontaktu również drogą mailową: ciastco@gmail.com.
Pozdrawiam!
Asia