czwartek, 25 kwietnia 2013

Placuszki z cukinii

Zdrowa alternatywa dla popularnych i uwielbianych placków ziemniaczanych...? Placuszki z cukinii. Mogę o nich powiedzieć jedynie tyle, że są pyszne. 

Staram się nie przejmować liczeniem kalorii (acha, jasne...), ale od czasu do czasu mam ochotę na coś na prawdę lekkiego, a jednocześnie sycącego. I tu, jak zawsze, sprawdza się niezawodna cukinia. To moje ulubione zielone warzywo, często niedoceniane i nielubiane. A moim zdaniem ma tak wiele zastosowań, że przebija nawet naszego poczciwego ziemniaka:) 

Placuszki z cukinii

Moja wersja cukiniowych placków jest banalna jeśli chodzi o ilość składników i czas przygotowań. Możliwa jest także duża dowolność w komponowaniu ziół, przypraw, czy dodatków. Ja użyłam mojej ulubionej natki pietruszki, jednak z powodzeniem sprawdzi się bazylia, czy nawet kolendra. Wśród przypraw nie zabrakło szalotki i odrobiny czosnku. Można do placków dodać szczyptę gałki muszkatołowej lub słodką/ostrą paprykę. Jeśli zaś chodzi o dodatek do cukiniowych placków, to niezastąpiony będzie jogurt naturalny lub grecki, przyprawiony ziołami i czosnkiem lub w czystej postaci. 
Zachęcam bardzo do wypróbowania przepisu.
Pozdrawiam,
Asia 


Składniki (na 12 placuszków):

  • 2 cukinie
  • 2 jajka
  • ok. 100 g sera feta
  • pęczek natki pietruszki (w tym przepisie nie jest wyłącznie dekoracją)
  • 1 cebulka szalotka
  • ząbek czosnku
  • opcjonalnie: 1-2 łyżki mąki
  • 1-2 łyżki oliwy z oliwek
  • pieprz i sok z cytryny do smaku
  • jogurt naturalny lub grecki jako dodatek do potrawy

Przygotowanie:

  1. Cukinię zetrzeć na tarce i odstawić na ok. 30 minut, aby pozbyć się nadmiaru wody, która gromadzi się w warzywie. Po tym czasie porządnie odcisnąć cukinię. To bardzo ważny etap, ponieważ jeśli w cukinii będzie dużo wody, to będzie również sporo kłopotów ze smażeniem. 
  2. Cukinię połączyć z serem feta, drobno posiekaną szalotką, czosnkiem, posiekaną natką pietruszki, pieprzem, odrobiną soku z cytryny, dwoma jajkami i oliwą. Sól nie jest potrzebna, ponieważ ser feta jest słony. Wymieszać. 
  3. Ja przyrządzałam placki zarówno z mąką, jak i bez mąki. W wersji bez mąki niezbędna jest bardzo dobra patelnia i trochę cierpliwości w przewracaniu placków - mają tendencję do rozpadania się. Ale ich usmażenie jest możliwe, nawet bez dodatkowego tłuszczu na patelni. W wersji z mąką będzie łatwiej - placki utrzymują ładny kształt i nie ma problemów z przewracaniem:)
  4. Na rozgrzanej patelni (ja smażyłam bez tłuszczu, ponieważ oliwę wcześniej dodaliśmy do cukiniowej masy) formujemy łyżką okrągłe placuszki i smażymy ok. 2 minuty z każdej strony.
  5. Cukiniowe placuszki podajemy od razu, na ciepło. Jako dodatek świetnie sprawdzi się naturalny lub grecki jogurt. Można go przyprawić czosnkiem i ulubionymi ziołami.

Smacznego!

6 komentarzy:

  1. Uwielbiam cukiniowe placuszki. Pycha!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również:) To jedno z moich ulubionych dań. Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Robiłam przed Wielkanocą ostatnio, uwielbiam. Zajadam z jogurtem!

    OdpowiedzUsuń
  3. w tym tygodniu posadziłam cukinię, a teraz trafiam na te placuszki - to znak :) koniecznie do zrobienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wow! własna cukinia... podziwiam. ja obecnie planuję ziołowy zakątek w ogrodzie wygospodarować:)

      Usuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz:)
Zapraszam do kontaktu również drogą mailową: ciastco@gmail.com.
Pozdrawiam!
Asia